Schikken wanneer sprake is van een “cover up” van corruptie

Op 13 februari 2018 heeft de rechtbank Haarlem in een beschikking vastgesteld dat “in voldoende mate vast [staat] dat sprake is geweest van een corruptieschandaal en een ‘cover up’.” De beschikking doet een belangrijke vraag rijzen: hoe zit het nou met het schikkingsbeleid van de Nederlandse overheid in dit soort zaken? 

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Top 10 hoogste FCPA boetes

De laatste schikking van 2017 onder de Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) was die met Keppel Offshore & Marine ter waarde van €352 miljoen voor het betalen van steekpenningen in Brazilië, op plaats 7 in de top tien grootste FCPA-schikkingen. De nummer 1 in de top 10 grootste FCPA boetes is Telia met een schikking van €805 miljoen. Drie Nederlandse dochterondernemingen van Telia hebben tussen 2007 en 2010 steekpenningen aan Gulnara Karimova, de presidentsdochter van Oezbekistan, betaald. Daarom gaat een deel van de schikking – €229 miljoen, naar de Nederlandse schatkist. Wie staan er nog meer in de top 10 hoogste FCPA boetes allertijden?

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

MOL Europe B.V. transigeert voor corruptie in Ghana en Ivoorkust, geen vervolging natuurlijke personen

Het container bedrijf  MOL (Europe) B.V. uit Poortugaal heeft een door het Openbaar Ministerie aangeboden transactie in de vorm van betaling van 832.169 euro aanvaard. Het OM verwijt MOL Europe betrokkenheid bij niet-ambtelijke omkoping en valsheid in geschrift, gepleegd in twee West-Afrikaanse landen, Ghana en Ivoorkust.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

De vervolging van individuen in corruptiezaken & schikkingen

In schikkingszaken die het OM treft met een onderneming vanwege buitenlandse corruptie, zoals recentelijk de schikking met telecombedrijf Telia, lijken natuurlijke personen en individuen van het bedrijf de dans te ontspringen. Tot op heden blijven leidinggevenden of verantwoordelijke werknemers vaak buiten schot voor hun rol in gepleegde strafbare feiten omdat zij zich verschuilen achter de organisatie of onderneming waar zij werkzaam zijn. Zoals te lezen is in de working paper Corruptiebestrijding in Nederland 2.0 van Transparency International Nederland, is de aanpak van individuen zo belangrijk omdat iemand minder makkelijk voor de bewuste corrupte of corrumperende handeling kiest wanneer er een reële kans bestaat op individuele vervolging.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Artikel: Rechterlijke toetsing van de vervolgingsbeslissing

Het Openbaar Ministerie mag zich de laatste tijd weer verheugen in de warme belangstelling van de wetenschap. Er zijn kort na elkaar twee oraties over de institutionele en rechtstatelijke positie van het OM verschenen. Het interessante empirische proefschrift van Joep Lindeman borduurt in zekere zin voort op het veldwerk dat Henk van de Bunt ruim dertig jaar geleden heeft verricht. Al van wat langer geleden dateren de beschouwingen van Mevis over de toekomst van het OM. Specifiek over de vraag of het Nederlandse opportuniteitsbeginsel nog wel te handhaven is in het licht van Europeesrechtelijke ontwikkelingen heeft Geelhoed een belangrijke studie geschreven. Het OM is ook een dankbaar onderwerp, want het heeft de afgelopen decennia een bewogen bestaan gekend: ‘Never a dull moment’. 

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF