'Tussen reclamezuilen en passieve omkoping'

Bij de val van staatssecretaris Weekers werd zijn affaire met de reclamezuil bij Roermond weer opgerakeld. De lokale liberale partijbaron Jos van Rey en zijn vastgoedvriend Piet van Pol tastten bij de vorige verkiezingen diep in de buidel en plakten langs de A73 voor 5.000 euro een megacampagneposter voor Weekers. Weekers hield later vol dat dit zijn keuze om het Belastingkantoor in Roermond open te houden niet had vertroebeld. Maar hij gaf wel toe dat hij beter had moeten doorvragen toen Van Rey het aanbod van de reclamezuil deed. Weekers kwam daar toen mee weg. Dat geldt niet voor Ricardo Offermans, een andere afnemer van de gunsten van Van Rey. Offermans was in de race voor het burgemeesterschap van Roermond, en had zich nogal gedetailleerd laten bijpraten over de vragen van de vertrouwenscommissie.

Van Rey kende die vragen, hij was adviseur van de commissie. Onlangs werd Offermans door de strafrechter veroordeeld tot een taakstraf. Schuldig aan 'passieve omkoping', aldus het vonnis, omdat voldoende duidelijk was dat deze gunst een later te verzilveren cheque voor een wederdienst was.

In hun verweer hadden Offermans en Van Rey een interessant argument aangevoerd: het ging niet om persoonlijke belangen, maar om partijbelangen.

Corruptie is het vullen van de eigen zakken ten koste van de gemeenschap.

Dit was 'klankborden' zoals dat in alle partijen gebeurt, ter meerdere eer en glorie van - in dit geval - het liberale gedachtegoed.

In de motivering veegt de rechtbank dit argument in ronde bewoordingen van tafel. Het doel van de deal doet niet ter zake, deze constructie ging te ver. Het was 'exclusiviteit en wederzijdse verplichtheid in een sfeer van samenspanning en geheimzinnigheid.' De zaak van Offermans is inderdaad redelijk evident.  Maar waar ligt de grens precies? Moet Arie Slob, eind vorig jaar nog 'warm onthaald' door de militairen en de toeleveranciers van de door hem open gehouden Johan Willem Friso-kazerne, vrezen voor een billboard langs de A28?

Bron: Mr. Online

 

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF