Na dieselgate volgt Europese verordening

Vanaf 1 september 2020 mag de Europese Commissie zelf testen of auto’s voldoen aan de milieu- en veiligheidsregels. Eind april stemde het Europees Parlement in met de nieuwe verordening die dit mogelijk maakt.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Eerste Nederlandse boete voor Volkswagen AG inzake "manipulatiesoftware": de software wordt als oneerlijke handelspraktijk aangemerkt door de ACM

Deze bijdrage bespreekt de boete die in oktober 2017 door de ACM is opgelegd aan Volkswagen AG. De boete is opgelegd op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming. De ACM wordt, zo wordt betoogd, steeds actiever in het handhavend optreden, op grond van de verschillende mogelijkheden die de wet biedt.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Volkswagen moet nog 34.000 diesels repareren

Volkswagen heeft ruim 71.000 van de bijna 105.000 ‘sjoemeldiesels’ in Nederland gerepareerd. Ruim twee jaar na ‘dieselgate’ ligt het percentage onder de 70, lager dan het Europese gemiddelde. Europa-breed voldoet nog altijd ruim een kwart niet aan de regels, blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Zeven jaar gevangenisstraf voor oud-topman Volkswagen in ‘dieselgate’

Een Amerikaanse rechtbank heeft woensdag zeven jaar celstraf opgelegd aan oud-topman van Volkswagen Oliver Schmidt voor zijn betrokkenheid bij ‘dieselgate’, het schandaal waarin 600.000 dieselauto’s werden voorzien van software die ervoor zorgde dat bij emissietesten lagere uitstootwaarden werden gemeten dan op de weg. Ook moet Schmidt een boete betalen van 400.000 dollar (339.000 euro). De aanklagers hadden vorige week ook zeven jaar geëist.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Ex-topmanager van VW, Audi en Porsche in verband met sjoemelschandaal

Het openbaar ministerie in München heeft vorige week een voormalige topmanager van het Volkswagen-concern gearresteerd voor mogelijke betrokkenheid bij het dieselschandaal. Duitse media berichtten donderdag dat het gaat om Wolfgang Hatz (58), die hoofdmotorenontwikkeling was bij Volkswagen en de dochterbedrijven Porsche en Audi.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF