'Muermans misschien laakbaar maar niet strafbaar'

De rechtbank in Roermond moet vastgoedtycoon Harry Muermans, de laatste verdachte uit de grote vastgoedfraudezaak met de codenaam Klimop die voor de strafrechter moet verschijnen, vrijspreken van witwassen en valsheid in geschrifte. Het Openbaar Ministerie (OM) had Muermans zelfs niet eens mogen vervolgen. Dit betoogde Muermans’ advocaat Maarten ’t Sas woensdag.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Oud burgemeester begint integriteitsbureau

Oud-burgemeester Bert Berghoef van de gemeente Aalten is een integriteitsbureau begonnen: Partners in Integriteit. De gepensioneerde Berghoef runt het bureau samen met Christiaan Kooman, voormalig partner van BING, en Berber Wierstra, ook afkomstig van BING.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Beantwoording Kamervragen over omkoping door Nederlandse bedrijven in het buitenland

Minister Grapperhaus (JenV) heeft de vragen van het Kamerlid Groothuizen (D66) beantwoord over omkoping door Nederlandse bedrijven in het buitenland. Het Kamerlid stelde deze vragen naar aanleiding van het bericht ‘Transparency International: 'Nederland doet nog steeds te weinig tegen omkoping in buitenland'.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

ING: Is Netjes Geschikt

Op 4 september werd bekend gemaakt dat ING met het Openbaar Ministerie een schikking was overeengekomen van een bedrag van € 775 miljoen voor structurele overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en voor schuldwitwassen. Dit nieuws deed de gemoederen hoog oplopen. Nog nooit was in Nederland zo’n hoge schikking getroffen. Bovendien was opmerkelijk dat ING als onderneming schuld bekende terwijl geen enkele (hoge) functionaris van ING persoonlijk een verwijt gemaakt kon worden.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Schade ten gevolge van integriteitsonderzoeken

Opvallend is een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland d.d. 22 augustus 2018, betrekking hebbend op de aansprakelijkstelling door een voormalige ambtenaar van een onderzoeksbureau dat met enige regelmaat integriteitsonderzoeken bij gemeenten uitvoert. De claim strandde bij gebreke van een causaal verband tussen de geleden schade en het optreden van het onderzoeksbureau.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Remarkable Anti-Corruption Framework in the new United States-Mexico-Canada Agreement

On September 30, 2018, the United States Trade Representative (USTR) published the proposed text of the agreement to replace the 25-year-old North American Free Trade Agreement (NAFTA), called the United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA). The new tripartite agreement — still subject to further revision — is comprised of 34 chapters, 11 annexes and 12 side letters, and notably, it covers a chapter alone on anti-corruption, which includes a regional commitment to curb corruption.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Richtlijnen (relatie-)geschenken & gastvrijheid voor lucht- en ruimtevaart- en defensie-industrie

Het International Forum on Business Ethical Conduct (IFBEC) heeft onlangs richtlijnen gepubliceerd voor (relatie-)geschenken & gastvrijheid voor lucht- en ruimtevaart- en defensie-industrie. De richtlijnen bieden een wereldwijde standaard voor medewerkers in de lucht- en ruimtevaart en defensie-industrie.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

The Nexus between anti-corruption and human rights

This study focuses on translating theoretical discussions about the connections between human rights protection and anti-corruption work into practice. Its intended audiences are anti-corruption specialists wishing to know more about what human rights principles and institutions can bring to their work and human rights specialists wishing to build bridges between human rights practice and anti-corruption work.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

Does the FCPA Enforcement Policy really encourage self-reporting and cooperation?

Bribery and corruption violations are often hard to detect. For this reason, the U.S. enforcement authorities typically struggle to produce the right incentives for corporations to cooperate with public enforcement efforts in anti-corruption cases. In November 2017, following the successful implementation of an eighteen-month pilot program, the Trump Administration announced its revised Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) Corporate Enforcement Policy. The new policy offers significant benefits to corporations that voluntarily self-report their involvement in corruption, cooperate with the Department of Justice’s investigation, and take remediation actions. However, under the FCPA Corporate Enforcement Policy, corporate recidivists—repeat violators of the FCPA—are not eligible for the policy’s benefits.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF

DOJ geeft nieuwe richtlijnen voor compliance monitors in FCPA-zaken (Benczkowski Memorandum)

Op 12 oktober 2018 heeft Brian Benczkowski, Assistant Attorney General for the Criminal Division of the United States Department of Justice (DOJ), het Benczkowski Memorandum aangekondigd. Dit memorandum heeft betrekking op de “Selection of Monitors in Criminal Division Matters”.

Read More
Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF